تاریخ انتشار :جمعه ۳ قوس ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : 153672
زکات عمده ترین پشتوانه مالی در اسلام است

داکتر ایاز نیازی در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: زکات یک پشتوانه عمده مالی در اسلام است و کسانیکه از سر بی خبری و یا دهن کجی به اسلام می گویند وجوهات زمینه مفت خوری را در اسلام فراهم می سازد اشتباه می کنند زیرا چطور ممکن است که یک موسسه خیریه خارجی تحسین شود اما زکات اسلام تقبیح گردد.

به گزارش آوا، آقای نیازی تاکید کرد که اسلام با تشریع زکات زمینه زندگی متعادل و متوازن را برای بشر فراهم کرده است کسی که دارد به کسی که ندارد کمک شود و همچنین اگر کسی شغل نداشت و مجبور بود نباید از گرسنگی بمیرد و باید از وجه زکات به او کمک شود.

به گفته وی مستحقین از نگاه قرآن مشخصاً هشت طبقه است، فقرا، مساکین، کارمندان بیت المال، کسانیکه به سبب کمک زکات قلب شان نرم و به اسلام متمایل می شوند زیرا در طول تاریخ از فقر و جهل دشمن زیاد استفاده کرده لذا باید کاری شود که با همکاری انسانی مردم حتی فقرای غیر مسلمان به اسلام جذب شوند.

نیازی ادامه داد آزاد کردن برده از طریق بیت المال، ادای دین افراد که از سر مجبوری قرضدار شده اند نه اینکه در قمار و سایر راه های غیر مشروع باخته است و همچنین در راه خداوند مانند کمک به طالب علم و کسیکه درسفر مانده است از دیگر موارد مصرف زکات به شمار می رود.

وی اظهار داشت که امروز متاسفانه یک عده حرفه ای هستند درحالیکه مستحق نیستند اما خود را فقیر و مستحق جلوه می دهند دست به تگدی می زنند و از بیت المال سوء استفاده می کنند.

به باور نیازی افراد حرفه ای در افغانستان زیاد است یا خود را به مظلومیت می زنند و یا گدایی می کنند درحالیکه تگدی گری در تاریخ و فرهنگ کشور همواره عیب بوده است.

وی تصریح کرد امروز اکثر گداها و مستحقین دروغین یا مبتلا به مواد مخدر هستند و یا جمع آوری پول مفت را برای خود حرفه قرار داده اند.

این در حالی است که به گفته این استاد دانشگاه، اسلام حتی تاکید می کند، کسانیکه توان کار را دارند اما تنبلی می کنند مستحق زکات نیستند.

نیازی گفت: منابع کمک ها در اسلام دو نوع است یکی نفلی و دیگر واجب اما زکات از امور واجب است که منکر آن از دین خارج است و همچنین نذر و صدقه فطر و کفارات نیز از امور واجب بوده که باید به فقرا پرداخت شود.

وی افزود: دسته دوم انفاق برای مستحقین مستحب است و کسانیکه سرمایه دار هستند ولو اینکه واجبی در گردن ندارد باید برای فقرا کمک کنند و این یک وظیفه انسانی است اسلام نیز تاکید می کند که اگر دوست دارید به خوبیها برسید باید در راه خدا انفاق کنید.

نیازی اضافه کرد در انفاق نفلی حد و مرز وجود ندارد هرکس می تواند به اندازه توان خود کمک کند اما در این میان کسانی نیز هستند در حالیکه خود گرسنه است اما نانش را به دیگران می دهد که این اوج فدا کاری است.

وی اظهار داشت که اگر ما به عنوان مسلمان فداکاری کرده نمی توانیم حد اقل احساس انسانی باید داشته باشیم و به آنانیکه مستحق هستند کمک کنیم.

او در ادامه از فدیه اسقاط سخت انتقاد کرد و گفت: آنچه فعلاً مرسوم است که بعد از فوت شخص جنجال برپا می کند فدیه اسقاط است.

به گفته او وقتی یک شخص از دنیا می رود یک تعداد کرکس گونه دور میت می گردند تا این پول اسقاط را بدست بیاورند درحالیکه مستحق هم نیستند.

به باور نیازی اگر این فدیه به منظور پرداخت پول در بدل واجبات فوت شده از طرف میت است باید به فقیر داده شود نه به هرکس که معلوم نیست برای قمار، یا مواد مخدر و یا راه های نا مشروع دیگر به مصرف می رساند.

لازم به ذکر است که فدیه اسقاط در مذهب اهل سنت واجب است اما موارد پرداخت و چگونگی مصرف آن دچار اشکال است.

https://avapress.com/vdcbzfb85rhbs0p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما