تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ اسد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : 129436
در سمینار «جایگاه فقهی و قانون انتخابات از دیدگاه اسلام» مطرح شد:

انتخابات یک اصل ثابت شده از نگاه قرآن و سنت در اسلام است

انتخابات یک اصل ثابت شده از نگاه قرآن و سنت در اسلام است

سمینار تحت عنوان «جایگاه فقهی و قانونی انتخابات ازدیدگاه اسلام» از سوی مسوولین اکادمی علوم افغانستان با حضور نویسندگان، محققین و ناظرین انتخاباتی در کابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری آوا، در این سمینار تاکید شد که انتخابات یا بیعت، یک اصل ثابت شده از نگاه قرآن و سنت در اسلام است و در هیچ شرایطی نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

همچنین در این سمینار، جایگاه انتخابات از دیدگاه اسلام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سخنرانان تاکید کردند که جایگاه انتخابات یا بیعت و انتخاب رهبر و زعیم در اسلام، در روشنایی دو منبع اساسی قرآن و سنت بسیار روشن است.

به گفته آنان قرآن با خطاب مانند «و امرهم شورا بینهم" و انالله یامرکم ان تود الامانات الی اهلها" اصل انتخابات و مشوره دهی در امر انتخابات را بیان می کند.

سنخرانان این نشست تاکید کردند کسانی باید زمام امور را به دست بگیرند که توسط آرای مردم انتخاب شود چنانچه در قرآن هم به چنین موارد اشاره شده است آنجا که خداوند خطاب به مسلمانان می گوید" الذینهم لاماناتهم و عهدهم راعون" امانت را باید به کسی بسپارید که متعهد و امانتدار باشد.

کارشناسان و محققین در این سمینار خاطرنشان کردند که روایات زیادی در زمینه ی انتخابت و اصل بیعت از رسول خدا (ص) آمده است که اهمیت آنرا بیشتر می سازد.
به گفته آنان، حضرت پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود" اذا وسد الامر الی غیره فانتظر الساعه" هرگاه امانت که همان رای دادن است به غیر آن سپرده شود، انتظار قیامت را باید داشت، که از دید جامعه شناختی قیامت نماد از آشوب و برهم خوردن نظم اجتماع است.

قابل یاد آوری است که در این سمینار یک روزه، پیام رییس جمهور اشرف غنی نیز قرائت شد.
آقای غنی در پیام خود ضمن تاکید بر اصل انتخابات و اهمیت آن درنظم اجتماع، اظهار امیدواری کرده است که پرداختن به این امر مهم از سوی بزرگترین کانون علمی تحقیقی افغانستان ( اکادمی علوم) یک گام موثر و مثبت خواهد بود.

به گفته او، افغانستان در شرایط کنونی نیاز جدی به اقدام دانشمندان و محققین دارد تا با ارائه مقالات علمی تخصصی و بیان نتاییج تحقیقات خویش بیشتر مردم را در روشنایی قانون قرار دهند.

مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان نیز در این سمینار گفت: انتخابات هم از دیدگاه اسلام و قران یک امر ضروری است و هم در قانون اساسی افغانستان که بر گرفته از شریعت اسلامی است بر آن تاکید شده است.

به گفته او، برای مشروعیت انتخابات همین کافی است که رسول گرامی اسلام (ص) برای زن و مرد حق رای دادن داد تا به میل خود رهبر و زعیم خود را انتخاب کنند و همچنین انتخاب خلفا بعد از رسول خدا به شورا واگذار شد.

شاهد همچنان افزود: مردم افغانستان به اصل انتخابات باور دارند و قانون اساسی نیز این حق را برای همه شهروندان داده است تا با استعمال رای، نمایندگان و زعمای خود را انتخاب کنند.

همچنین «لالی اچکزی» از دیگر سخنرانان این نشست گفت: با روشن شدن جایگاه فقهی و قانونی انتخابات اشتراک شهروندان بیشتر و فرهنگ انتخابات نهادینه تر می شود.

به باور وی، هرچه انتخابات در روشنایی فقه و قانون اعتبار پیدا کند به همان اندازه دموکراسی نیز نهادینه می شود.

لازم به ذکر است که این سمینار در حالی از سوی اکادمی علوم افغانستان بر گزار می شود که مسئله انتخابات آینده کشور هر روز بغرنج تر و درهاله‌ی از ابهام قرار می گیرد.

هر چند رییس جمهور اشرف غنی، پس از اشغال پست ریاست جمهوری، برای اصلاحات انتخاباتی دو فرمان تقنینی را صادر کرد، اما هربار ازسوی مجلس نمایدگان کشور رد شد.

https://avapress.com/vdcc1oqse2bqi08.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

انتخابات يك اصل عقلي است عقل انسان اين راميگويد كه بخاطر إيجاد نظم امنيت وفضاي صلح آرام بايد انتخابات وجود داشته باشد بخاطر اين كه اين أصل را مدنظرداشته باشيم رعايت كنيم ضرورت است كه انتخابات صورت گيرد انتخابات بايد عادلانه ؛سري؛آزاد؛و مستقيم باشد .انسان ها داراي چهارنوع غريزه هستند كه يك نوع آن غريزه قدرت خواهي است در وجود هر إنسان اين غريزه وجود دارد يعني هر إنسان اين را ميخواهد كه قدرت داشته باشد بنأ اين ناممكن است كه همه إنسان ها به قدرت نهاي برسند اينجاست كه عقل فرمان ميدهد كه بخاطر جلوگيري از بي نظمي هرج مرج درجامعه بايد انتخابات صورت گيرد ويك شخص كه با تمام شرايط إسلامي وقانون أساسي كشور برابر باشد از همه بهتر شخص با وجدان باشد حتمي است بااحترام رفيع الله. رفيع.