در همان سال نخست اشغال بیتالمقدس یکی از از اولین کشورهایی که خباثتها و جنایتهای صهیونیزم غاصب را محکوم و از مجاهدت مردم فلسطین اعلام حمایت کرده، افغانستان بوده است.
به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا) از روز جهانی قدس با گردهماییهایی در نقاط مختلف شهر هرات تجلیل به عمل آمد و سخنرانان این محافل بر اتحاد و یک پارچگی جوامع اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی تاکید کردند.
مسوولین و مرتبطین مرکز فعالیتهای فرهنگی اجتماعی تبیان نیز از جمله مراکزی بود که با برپایی راهپیمایی با حضور جمع کثیری از مردم خداجوی و آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی، انزجار خودشان را ازاین رژیم اعلام کردند.
پس از آن با حضور در مسجد موسی بن جعفر(علیه السلام) سخنرانان پیرامون موضوعات مهم در مورد روز جهانی قدس به ایراد سخن پرداختند.
حجت الاسلام و المسملین "سیدمحمد هاشمی راستی" رئیس مرکز فعالیتهای فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات طی سخنانی ضمن ضمن تقیبح و محکوم کردن حملهی انتحاری روز پنج شنبه در کابل که منجر به شهید و زخمی شدن جمع کثیری از سربازان آکادمی پلیس کشور شد، افزود که اگر خود قدس شریف را به لحاظ تاریخی بررسی کنیم، میبینیم که این مسجد توسط حضرت داوود نبی سنگ بنایش گذاشته شده و در زمان حضرت سلیمان به مرحله کمال رسیده است و پس از آن در ادوار مختلف بیتالمقدس تخریب شده و باز مرمت و بازسازی گردیده است.
وی افزود: آنچه که بسیار مهم و قابل توجه است، این است که این مکان همواره خاستگاه پیامبران بزرگ الهی و کانون مهم نور و توفیق بوده و از زمان بعثت پیامبر(ص) تا زمانیکه در مکه بودند و پس از آمدن به مدینه به مدت ۱۸ ماه شخص نبی اکرم به همراه دیگر مسملانان به طرف بیت المقدس نماز خواندند.
این فعال فرهنگی در هرات خاطر نشان ساخت که قدس شریف قبلهی اول مسلمانان است و برای هر یک از مسلمانان شرافت و قداست خاصی دارد و وظیفهی شرعی هر یک از مسمانان است که در قبال قدس بیتفاوت نبوده و به عنوان یک وظیفهی شرعی به مساله بیتالمقدس توجه داشته باشند.
رئیس مرکز تبیان در هرات گفت: بیت المقدس مکانی است که نبی اکرم از آنجا به معراج رفته و قرآن کریم گواه بزرگی بر این حقیقت است.
وی افزود: خداوند در قرآن کریم فرموده که بر علاوهی بیت المقدس، سرزمینهای اطرافش را هم مبارک قرار داده است، بنابراین قدس شریف از اهمیت ویژهای برخوردار است و برای مسلمانان اهتمام به اموری که مربوط به بیتالمقدس و مردم فلسطین میشود، از اهم مسائل و از ضروریات اعتقادی ما است.
او اذعان داشت: تحقیقات تاریخی گواه بر آن است که در همان سال نخست اشغال بیتالمقدس یکی از از اولین کشورهایی که خباثتها و جنایتهای صهیونیزم غاصب را محکوم و از مجاهدت مردم فلسطین اعلام حمایت کرده، افغانستان بوده است.
وی گفت که در سال ۱۳۲۷ خورشیدی، همان سال اولی که قسمتهایی از بیتالمقدس به اشغال صهیونیزم غاصب در آمد، علمای بزرگ جامعهی ما اعم از شیعه و سنی در مسجد جامع پل خشتی کابل تجمع عظیمی را شکل دادند.
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی خاطر نشان ساخت که در این راهپیمایی و تجمع عظیم، کشور ما از اولین کشورهایی است که نسبت از جنایات صهیونیزم اعلام انزجار و نفرت کرده و از جهاد و مقاومت مردم مومن و خداجوی فلسطین با تمام وجود حمایت کردند.
وی اظهار داشت: میبینیم که از سال ۱۳۲۷ چنین پیوند و وحدت عمیق و ناگسستنی بین علما و مردم شیعه و سنی وجود داشته که با یک فراخوان شیعه و سنی به صورت گسترده جمع شده و در آن زمان آن تجمع اعتراضی را شکل داده و به وجود آوردند.
رئیس مرکز تبیان در هرات گفت: جامعه و ملت ما نسبت به قضیهی فلسطین از همان سالهای نخست اشغال این سرزمین بیتفاوت نبوده و نسبت به این مساله حساسیت نشان داده و این حساسیت نیز مبنا و ریشهی اعتقادی در آموزههای دینی ما داشته و دارد.
این روحانی برجسته در غرب کشور افزود: چرا مردم جمع شده و به فراخوان علما جواب مثبت دادند، برای آنکه نبی اکرم(ص) با صراحت فرمودند: کسی که شب را به صبح برساند و به امور دیگر مسلمانان اهتمام نداشته باشد، دیگر مسلمان نیست.
وی اضافه کرد که با توجه به این آموزهی روشن دینی که بر گرفته از کلام نبی اکرم(ص) است، میبینیم که مردم ما در همان سال نخست اشغال قدس، تجمع اعتراضی را شکل دادند.
او افزود: این یک حقیقت انکارناپذیر تاریخ جامعه و ملت ماست و مسلم است که ما امروز بیشتر از گذشته نیاز به وحدت و یکپارچگی و اتحاد و برادری داریم و بیشتر از گذشته این پیوندها باید تقویت شود.
وی تاکید کرد که مسالهی قدس شریف به ما میفهماند که مسلمانان باید یکپارچه باشند و اگر میخواهند برای مردم فلسطین کاری کنند و در رابطه با سرنوشت قدس شریف حرکتی انجام دهند، لازمهی این حرکت این است که در قدم اول باید یکپارچه باشند.
او به بیان تاریخ روز قدس پرداخت و افزود که اگر دقت کنیم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نام و عنوان دیگری هم برای دفاع از فلسطین بوده است، مثلا "جنبش آزادی بخش فلسطین" یک روزی را به نام روز فلسطین نامگذاری کردند و در آن روز قصد ایجاد تجمعی را در کشورهای اسلامی داشته که از مردم فلسطین حمایت کنند.
وی علاوه کرد: چون این جنبش اسم عربی داشت، مورد توجه مسلمانان در کشورهای مختلف قرار نمیگیرد تا آنکه انقلاب اسلامی شکل گرفته و جهاد و مقاومت مردم افغانستان شروع میشود.
او گفت: در سال ۱۳۵۸ امام خمینی(ره) جمعهی آخر ماه رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام نمود و به جهت اینکه این حرف برای مسلمانان سرنوشت ساز است تا تمام مردم در کشورهای دیگر نیز دور هم بیایند و اعلام حمایت از مردم فلسطین داشته باشند، این نام و عنوان در بین مسلمانان پذیرفته شد.
رئیس مرکز تبیان در هرات در پایان گفت که در افغانستان همه سال در کابل راهپیماییهای بزرگی شکل میگیرد و همینطور در شهرهای دیگر نیز مراسمها و مجالس مختلفی با حضور مردم غیور کشور برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا) از روز جهانی قدس با گردهماییهایی در نقاط مختلف شهر هرات تجلیل به عمل آمد و سخنرانان این محافل بر اتحاد و یک پارچگی جوامع اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی تاکید کردند.
مسوولین و مرتبطین مرکز فعالیتهای فرهنگی اجتماعی تبیان نیز از جمله مراکزی بود که با برپایی راهپیمایی با حضور جمع کثیری از مردم خداجوی و آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی، انزجار خودشان را ازاین رژیم اعلام کردند.
پس از آن با حضور در مسجد موسی بن جعفر(علیه السلام) سخنرانان پیرامون موضوعات مهم در مورد روز جهانی قدس به ایراد سخن پرداختند.
حجت الاسلام و المسملین "سیدمحمد هاشمی راستی" رئیس مرکز فعالیتهای فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات طی سخنانی ضمن ضمن تقیبح و محکوم کردن حملهی انتحاری روز پنج شنبه در کابل که منجر به شهید و زخمی شدن جمع کثیری از سربازان آکادمی پلیس کشور شد، افزود که اگر خود قدس شریف را به لحاظ تاریخی بررسی کنیم، میبینیم که این مسجد توسط حضرت داوود نبی سنگ بنایش گذاشته شده و در زمان حضرت سلیمان به مرحله کمال رسیده است و پس از آن در ادوار مختلف بیتالمقدس تخریب شده و باز مرمت و بازسازی گردیده است.
وی افزود: آنچه که بسیار مهم و قابل توجه است، این است که این مکان همواره خاستگاه پیامبران بزرگ الهی و کانون مهم نور و توفیق بوده و از زمان بعثت پیامبر(ص) تا زمانیکه در مکه بودند و پس از آمدن به مدینه به مدت ۱۸ ماه شخص نبی اکرم به همراه دیگر مسملانان به طرف بیت المقدس نماز خواندند.
این فعال فرهنگی در هرات خاطر نشان ساخت که قدس شریف قبلهی اول مسلمانان است و برای هر یک از مسلمانان شرافت و قداست خاصی دارد و وظیفهی شرعی هر یک از مسمانان است که در قبال قدس بیتفاوت نبوده و به عنوان یک وظیفهی شرعی به مساله بیتالمقدس توجه داشته باشند.
رئیس مرکز تبیان در هرات گفت: بیت المقدس مکانی است که نبی اکرم از آنجا به معراج رفته و قرآن کریم گواه بزرگی بر این حقیقت است.
وی افزود: خداوند در قرآن کریم فرموده که بر علاوهی بیت المقدس، سرزمینهای اطرافش را هم مبارک قرار داده است، بنابراین قدس شریف از اهمیت ویژهای برخوردار است و برای مسلمانان اهتمام به اموری که مربوط به بیتالمقدس و مردم فلسطین میشود، از اهم مسائل و از ضروریات اعتقادی ما است.
او اذعان داشت: تحقیقات تاریخی گواه بر آن است که در همان سال نخست اشغال بیتالمقدس یکی از از اولین کشورهایی که خباثتها و جنایتهای صهیونیزم غاصب را محکوم و از مجاهدت مردم فلسطین اعلام حمایت کرده، افغانستان بوده است.
وی گفت که در سال ۱۳۲۷ خورشیدی، همان سال اولی که قسمتهایی از بیتالمقدس به اشغال صهیونیزم غاصب در آمد، علمای بزرگ جامعهی ما اعم از شیعه و سنی در مسجد جامع پل خشتی کابل تجمع عظیمی را شکل دادند.
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی خاطر نشان ساخت که در این راهپیمایی و تجمع عظیم، کشور ما از اولین کشورهایی است که نسبت از جنایات صهیونیزم اعلام انزجار و نفرت کرده و از جهاد و مقاومت مردم مومن و خداجوی فلسطین با تمام وجود حمایت کردند.
وی اظهار داشت: میبینیم که از سال ۱۳۲۷ چنین پیوند و وحدت عمیق و ناگسستنی بین علما و مردم شیعه و سنی وجود داشته که با یک فراخوان شیعه و سنی به صورت گسترده جمع شده و در آن زمان آن تجمع اعتراضی را شکل داده و به وجود آوردند.
رئیس مرکز تبیان در هرات گفت: جامعه و ملت ما نسبت به قضیهی فلسطین از همان سالهای نخست اشغال این سرزمین بیتفاوت نبوده و نسبت به این مساله حساسیت نشان داده و این حساسیت نیز مبنا و ریشهی اعتقادی در آموزههای دینی ما داشته و دارد.
این روحانی برجسته در غرب کشور افزود: چرا مردم جمع شده و به فراخوان علما جواب مثبت دادند، برای آنکه نبی اکرم(ص) با صراحت فرمودند: کسی که شب را به صبح برساند و به امور دیگر مسلمانان اهتمام نداشته باشد، دیگر مسلمان نیست.
وی اضافه کرد که با توجه به این آموزهی روشن دینی که بر گرفته از کلام نبی اکرم(ص) است، میبینیم که مردم ما در همان سال نخست اشغال قدس، تجمع اعتراضی را شکل دادند.
او افزود: این یک حقیقت انکارناپذیر تاریخ جامعه و ملت ماست و مسلم است که ما امروز بیشتر از گذشته نیاز به وحدت و یکپارچگی و اتحاد و برادری داریم و بیشتر از گذشته این پیوندها باید تقویت شود.
وی تاکید کرد که مسالهی قدس شریف به ما میفهماند که مسلمانان باید یکپارچه باشند و اگر میخواهند برای مردم فلسطین کاری کنند و در رابطه با سرنوشت قدس شریف حرکتی انجام دهند، لازمهی این حرکت این است که در قدم اول باید یکپارچه باشند.
او به بیان تاریخ روز قدس پرداخت و افزود که اگر دقت کنیم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نام و عنوان دیگری هم برای دفاع از فلسطین بوده است، مثلا "جنبش آزادی بخش فلسطین" یک روزی را به نام روز فلسطین نامگذاری کردند و در آن روز قصد ایجاد تجمعی را در کشورهای اسلامی داشته که از مردم فلسطین حمایت کنند.
وی علاوه کرد: چون این جنبش اسم عربی داشت، مورد توجه مسلمانان در کشورهای مختلف قرار نمیگیرد تا آنکه انقلاب اسلامی شکل گرفته و جهاد و مقاومت مردم افغانستان شروع میشود.
او گفت: در سال ۱۳۵۸ امام خمینی(ره) جمعهی آخر ماه رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام نمود و به جهت اینکه این حرف برای مسلمانان سرنوشت ساز است تا تمام مردم در کشورهای دیگر نیز دور هم بیایند و اعلام حمایت از مردم فلسطین داشته باشند، این نام و عنوان در بین مسلمانان پذیرفته شد.
رئیس مرکز تبیان در هرات در پایان گفت که در افغانستان همه سال در کابل راهپیماییهای بزرگی شکل میگیرد و همینطور در شهرهای دیگر نیز مراسمها و مجالس مختلفی با حضور مردم غیور کشور برگزار میشود.