تاریخ انتشار :دوشنبه ۷ میزان ۱۴۰۴ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : 330195
شکایت دهاقین بامیان از کاهش حاصلات گندم / برخی زمین‌ها فقط نصف سال گذشته محصول داده‌اند
دهاقین ولایت بامیان از کاهش چشمگیر حاصلات گندم امسال نسبت به سال گذشته شکایت دارند و خشکسالی، هجوم مورهای لشکری و هوازدگی را عوامل اصلی این کاهش محصول عنوان می‌کنند. آنان خواستار حمایت مسئولان و تأمین داروهای مناسب برای مقابله با این مشکلات شده‌اند. این در حالی است که مسئولین زراعت این ولایت، افزایش اندک در حاصلات گندم آبی را گزارش می‌دهند.
خبرگزاری صدای افغان (آوا) - بامیان: حرالله، یکی از دهاقین بامیان، در گفتگو با آوا گفت که حاصلات گندم آبی امسال نسبت به سال پیش کاهش یافته است و دلیل این کاهش سرخی‌گرفتگی، هوازدگی و خشک‌سالی می‌باشد. وی افزود که کشت خزانی نسبت به گندم بهاری بهتر بوده اما نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

به گفته حرالله، هرچند دهاقین از انواع داروها برای جلوگیری از سرخی‌گرفتگی استفاده کرده‌اند، اما تا به حال هیچ دارویی نتیجه‌بخش نبوده است. وی از مسئولین خواست تا با دهاقین همکاری کرده و داروهای مورد نیاز را تهیه کنند.

جان محمد، دهقان دیگر بامیانی، نیز افزود که امسال با وجود مشکلاتی مانند کم‌آبی و سرخی‌گرفتگی، مورهای لشکری نیز به مزارع گندم هجوم آورده و حاصلات را به شدت کاهش داده‌اند، به گونه‌ای که از برخی زمین‌ها تنها نصف حاصلات سال پیش به دست آمده است.

این در حالی است که مسئولین زراعت ولایت بامیان از افزایش حاصلات گندم آبی در سطح این ولایت خبر می‌دهند.

محمد دین مرادی، سرپرست ریاست زراعت بامیان، در مصاحبه با خبرنگار آوا گفت که طبق بررسی‌های محلی، حاصلات گندم آبی در سطح این ولایت نسبت به سال گذشته ۱ درصد افزایش یافته است و دلیل این افزایش، توزیع به موقع تخم اصلاح شده و کود می‌باشد.
https://avapress.net/vdci3uapwt1apz2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما