خبرگزاری صدای افغان(آوا) – مانیتورینگ: انعامالله سمنگانی؛ معاون سخنگوی طالبان، امروز چهارشنبه، 19 عقرب در توییترش نوشتهاست که این دادگاه به منظور تنفیذ نظام شرعی، «تعمیل احکام الهی» و «اصلاح اجتماعی» در تشکیلات حکومت سرپرست ایجاد شدهاست.
به گفته او، این دادگاه براساس فرمان هبتالله آخوندزاده؛ رهبر طالبان تشکیل شدهاست.
بر بنیاد این فرمان، عبیدالله نظامی به حیث رییس و سیدآقا و زاهد آخوندزاده به عنوان قاضیان این دادگاه نظامی منصوب شدهاند.
معاون سخنگوی طالبان همچنین گفتهاست که دادگاه نظامی طالبان در روشنی احکام شرعی، صلاحیت دارد تا شکایات، دعواها و عرایض علیه مسئولان و منصوبین ارگانهای سهگانهامنیتی را ثبت، بررسی و «فیصلههای شرعی» در مورد آنها صادر کند.
او افزوده که فیصله این دادگاه پس از تأیید دادگاههای سهگانه و رهبری طالبان تطبیق میشود.
این در حالی است که اخیرا شکایتها از آزار و اذیت مردم و کارمندان حکومت پیشین توسط نیروهای طالبان افزایش یافتهاست.
در یکی از بحثبرانگیزترین موارد، بازداشت، تحقیر و بیاحترامی به الله گل مجاهد؛ نماینده پیشین کابل در مجلس از سوی شماری از نیروهای طالبان به شدت خبرساز و واکنشبرانگیز شد و کابینه طالبان اعلام کرد که این رویداد را بررسی میکند.
افزون بر این، قتل، بازداشت، شکنجه و محاکمه صحرایی افراد در ولایتهای مختلف افزایش یافتهاست. این در حالی است که رهبر طالبان «عفو عمومی» اعلام کرده و رهبران «امارت اسلامی» هم گفتهاند که هیچکس حق پیگرد افراد و جستجوی خانهها را ندارد. با این وجود، همهروزه خبرهایی درباره برخورد خشونتبار نیروهای طالبان با مردم، نظامیان پیشین، روزنامهنگاران، زنان و... منتشر می شود.
##جنگجویان_طالبان
##دادگاه_نظامی_طالبان
##سیستم_قضایی_طالبان