خبرگزاری صدای افغان (آوا) - کابل: دفتر مطبوعاتی وزارت صحت عامه امروز (چهارشنبه، ۱۲ سنبله) در خبرنامهای نوشت که این دیدار با هدف ارائه خدمات صحی رایگان به آسیبدیدگان زلزله برگزار شد. در جریان این نشست، از مسئولان مراکز صحی خصوصی خواسته شد که در این روزهای دشوار، خدمات درمانی رایگان را به هموطنان آسیبدیده ارائه کنند و به عنوان مسلمانان، مسئولیت ایمانی و وجدانی خود را به جا آورند.
مسئولان مراکز صحی خصوصی نیز درخواست معین وزارت صحت عامه را پذیرفته و وعده دادند که در ارائه خدمات صحی به زلزله زدگان از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.
این مراکز درمانی خصوصی، کلیه خدمات لازم از قبیل معاینه، خدمات پذیرش عمومی و جراحی عمومی، دارو و سایر خدمات بهداشتی را به صورت رایگان در اختیار زلزله زدگان قرار میدهند.
بر اساس گزارشها از ننگرهار، پس از وقوع زلزله اخیر، بیش از ۱۵ مرکز صحی خصوصی این ولایت فعالیت خود را برای ارائه خدمات رایگان به زلزله زدگان آغاز کردهاند. وزارت صحت عامه تأکید کرده است که این اقدام در هماهنگی با نهادهای محلی و جامعه مدنی انجام میشود و تلاش میشود دسترسی آسیبدیدگان به خدمات صحی ضروری افزایش یابد.
به باور آگاهان امور، مشارکت مراکز صحی خصوصی در ارائه خدمات رایگان، نشاندهنده همکاری بخش خصوصی با دولت و جامعه در شرایط بحرانی است. ناظران میگویند که چنین اقدامات میتواند به کاهش فشارهای انسانی و ارتقای دسترسی آسیبدیدگان به خدمات درمانی کمک کند. همچنین به گفته صاحبنظران، هماهنگی میان وزارت صحت عامه و مراکز خصوصی میتواند الگویی برای مدیریت بحرانهای آینده در مناطق زلزلهخیز کشور ایجاد نماید.