خبرگزاری صدای افغان (آوا) - سرویس بین الملل: سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران در گفتوگو با مستند شبکه الجزیره درباره جنگ ۱۲ روزه گفت: ما هم زیاد می شنویم که رژیم اسراییل ممکن است مجددا دست به حمله بزند. جنگ روانی بخشی از جنگ واقعی است و به نظر میرسد که آنها فعلا روی جنگ روانی در حال کار هستند و اینکه یک واهمه و التهابی را در کشور ایجاد کنند که این بخشی از یک جنگ کلیتر است.
وی افزود: این البته به این معنی نیست که ما احتمال جنگ را نادیده میگیریم، ما آمادگی کامل داریم، نیروهای مسلح و مردم ما آمادگی دفاع از کشور را در هر شرایطی دارند.
عراقچی در عین حال گفت: این بدان معنا نیست که ما خواهان جنگ نیستیم، بلکه خواهان حل مسائل از طریق دیپلماسی هستیم.
وزیر امور خارجه ایران همچنین درباره حمله امریکا و اسرائیل به ایران و اینکه چگونه میخواهید با قدرت نظامی امریکا مقابله کنید؟ بیان کرد: ممکن است که ساختمانها و تجهیزات را با بمباران بتوانید از بین ببری ولی تکنولوژی را از طریق حمله نظامی نمیتوان از بین برد و دانش را نمیتوان با بمبها از اذهان خارج کرد. از همه اینها مهم تر اینکه اراده یک ملت را نمیتوان از طریق بمباران از بین برد.
وی بیان کرد: قبل از تهدیدات و حمله نظامی تحریمها را انتخاب کردند، برای سالیان طولانی مردم ایران را تحریم کردند، اما هیچ مشکلی حل نشد هیچ راهحلی جز یک راهحل مذاکره شده و دیپلماتیک برای حل مسائل موجود، وجود ندارد.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که قبل از حمله اسرائیل در حال مذاکره با امریکا بودید و آیا به امریکا اعتماد دارید؟ گفت: هیچ وقت به امریکا به عنوان یک مذاکره کننده صادق اعتماد نکردهایم، امریکا در هیچ چیزی صادق نبوده است و به نظر من هیچ کسی نمیتواند به امریکا اعتماد کند، ولی این نمی تواند مانع از آن شود که دیپلماسی را انتخاب نکنید.
وزیر خارجه ایران درباره اظهارات ترامپ خاطرنشان کرد: اینکه حالا ایران در یک موقعیت بزرگ و با عظمت هست یا نیست به خود مردم ایران مربوط میشود. توصیه میکنم امریکا به مردم ایران و به نظامی که مردم ایران برای خودشان انتخاب کردهاند، احترام بگذارد.