تاریخ انتشار :شنبه ۹ جوزا ۱۴۰۵ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : 356288
وزیر خارجه پاکستان: ابداً اسرائیل را به رسمیت نخواهیم شناخت
محمد اسحاق‌دار، وزیر خارجه پاکستان، با رد گمانه‌زنی‌ها درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأکید کرد که اسلام‌آباد هیچ برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن اسرائیل ندارد.
خبرگزاری صدای افغان (آوا) - سرویس بین الملل: محمد اسحاق ‌دار وزیر خارجه پاکستان که در واشنگتن به سر می‌برد پس از دیدار با مارکو روبیو در مقابل خبرنگاران بر موضع اسلام‌آباد در قبال موضوع فلسطین تأکید کرد.

او در پاسخ به سؤالی در ارتباط با درخواست دونالد ترامپ از کشورهای منطقه از جمله پاکستان، عربستان سعودی و قطر برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل همزمان با توافق امریکا با ایران گفت: «شایعات زیادی در مورد توافق ابراهیم در گردش است. بگذارید روشن کنم که موضع پاکستان در این زمینه بسیار روشن و ثابت بوده است. تا زمانی که فلسطین با الگوی پیش از ۱۹۶۷ به رسمیت شناخته نشود و قدس شریف پایتخت آن نگردد، هیچ انعطافی در این موضوع امکان‌پذیر نخواهد بود.»

او تأکید کرد که پاکستان به موضع دیرینه خود در قبال فلسطین و غزه متعهد است و هیچ تغییری در سیاست اسلام‌آباد نسبت به اسرائیل بدون برقراری یک کشور مستقل فلسطینی رخ نخواهد داد.

رئیس‌جمهور امریکا پنج روز پیش تلاش کرد که پایان دادن به جنگ ایران را با سازش با رژیم صهیونیستی مرتبط سازد. وی در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به رایزنی با سران منطقه غرب آسیا نوشته بود، «ضروری است» که آنها پس از دستیابی به توافق برای پایان جنگ ایران، «پیمان ابراهیم» را امضا کنند.

چندی پیش نیز وزیر دفاع پاکستان خواجه آصف در رد خواسته رئیس‌جمهور امریکا از کشورهای دخیل در مذاکرات با ایران برای پیوستن به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، گفته بود: «شخصاً فکر نمی‌کنم که باید به چنین پیمانی بپیوندیم.»

به گفته وزیر دفاع پاکستان، اسلام‌آباد از هیچ توافقی و پیمانی که با «ایدئولوژی‌های اساسی» پاکستان در تضاد باشد، حمایت نخواهد کرد.

محمد اسحاق دار اما در بخش دیگری از سخنان خود در واشنگتن به موضوع میانجی‌گری میان ایران و امریکا پرداخت و گفت: «دیدار ما [با مارکو روبیو] بسیار دوستانه و سازنده برگزار شد و طرف امریکایی از نقش سازنده پاکستان در میانجی‌گری قدردانی کرد».

اسحاق دار افزود که پاکستان شرایط را برای تعامل مستقیم دو طرف فراهم کرده و نخستین و آخرین آتش‌بس‌ها با تلاش‌های اسلام‌آباد ممکن شده است.

او تأکید کرد که تمرکز اصلی پاکستان اکنون بر تبدیل آتش‌بس موقت به صلح پایدار و دائمی است و این کشور به عنوان میانجی صادق و بی‌طرف به تعامل با هر دو طرف ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه پاکستان با بیان اینکه این میانجی‌گری به ثبات منطقه کمک کرده، گفت: پاکستان هویت جدیدی در دیپلماسی جهانی یافته و به تلاش‌های خود برای پیشبرد گفت‌وگو و صلح از طریق راهکارهای مسالمت‌آمیز ادامه می‌دهد.
https://avapress.net/vdcjometouqei8z.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما