ما میدانیم که پاکستان با مشکلات متعدد امنیتی و اقتصادی داخلی دست و گریبان است، اما این مشکلات، مسئولیت حکومت آن کشور در برابر مردم خودش است. هیچ منطقی نمیپذیرد که اسلامآباد بحرانهای خویش را به دوش افغانستان بیندازد.
برف بام خود را در کوچههای ما نریزید!
هیچ اصل پذیرفتهشده جهانی اجازه نمیدهد کشوری همسایه به خاک دیگری تجاوز کرده و خون انسانهای بیگناه را بریزد. افغانستان با مجاهدت و قربانیهای بیشمار استقلال خود را به دست آورده و امروز در جهان بهعنوان کشوری مستقل و آزاد شناخته میشود. اقدامات تجاوزکارانه پاکستان نهتنها تمامیت ارضی افغانستان را زیر پا میگذارد، بلکه امنیت منطقهای و آینده روابط دو کشور را نیز با تهدید جدی روبهرو میسازد.
برای ملت و حکومت افغانستان، حریم جغرافیایی یک خط سرخ است و هیچگونه تعرضی بر آن قابل پذیرش نیست. اگر پاکستان به این حملات غیرمسئولانه ادامه دهد، باید آماده پذیرش پیامدهای آن باشد.
تاریخ گواه است: هر بار که خاک افغانستان هدف تجاوز قرار گرفته، ملت افغان یکصدا به دفاع برخاسته و متجاوز را با پای شکسته بیرون رانده است. پاکستان باید بداند این سرزمین گذرگاه آسان برای هیچکس نیست. غیرت و مقاومت ملت افغانستان در برابر هیچ توپ، تانک و بمبی شکستپذیر نخواهد بود.
*رحمتالله فیضان، معاون نمایندگی وزارت خارجه در حوزه غرب کشور