خبرگزاری صدای افغان(آوا) ـ کابل: عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله، با اشاره به دستاوردهای امنیتی در نوار مرزی کشور گفت: «در این اواخر هماهنگی خوبی با کشورهای همسایه ایجاد شده است. تاکنون هیچ موردی نبوده که از خاک ما کسی آسیب دیده باشد یا نگرانی ایجاد شده باشد؛ زیرا امنیت در چند سال اخیر بهبود یافته و بر امنیت فرامرزی هم تمرکز داشتهایم.»
به گزارش طلوع نیوز، این اظهارات در حالی مطرح میشود که مدیریت مرزها و جلوگیری از تهدیدات فرامرزی، یکی از چالشهای دیرینه افغانستان و کشورهای همسایه بوده و به نظر میرسد سازوکارهای تازهای برای هماهنگی در این زمینه شکل گرفته است.
تقویت همکاریهای مرزی با تاجیکستان
وزارت داخله افغانستان همچنین از گسترش همکاریهای مرزی با تاجیکستان خبر میدهد. به گفته سخنگوی این وزارت، هرچند در گذشته تلاشهایی برای برهمزدن امنیت در مرز مشترک با تاجیکستان صورت گرفته بود، اما اکنون وضعیت امنیتی در این منطقه پایدار است.
قانع در این زمینه تصریح کرد: «دو طرف متعهد به امنیت یکدیگرند و اجازه نمیدهند کسی از این مرز استفاده سوء کند؛ بهویژه کشورهای مغرض.»
این موضعگیری نشاندهنده اراده دو کشور برای جلوگیری از نفوذ و تحرکات گروههای مخالف و همچنین مقابله با تهدیدات فرامرزی است که میتواند ثبات منطقه را تحت تأثیر قرار دهد.
به باور کارشناسان، ایجاد کانالهای ارتباطی مؤثر میان نیروهای مرزی دو سوی مرز، تبادل اطلاعات و برگزاری نشستهای منظم میتواند نقش تعیینکنندهای در کاهش تنشها و جلوگیری از سوءاستفاده گروههای خرابکار از مناطق مرزی ایفا کند.
سیاست کلان امارت اسلامی در قبال همسایگان
در همین زمینه، ذبیحالله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در تازهترین اظهارات خود تصریح کرد که نظام حاکم در افغانستان خواهان روابط خوب، متوازن و مستحکم با تمامی کشورهای همسایه است و این سیاست را از آغاز حاکمیت دوباره تاکنون بهگونه جدی دنبال کرده است.
به گزارش آریانا نیوز، وی با اشاره به وضعیت روابط با کشورهای منطقه گفت که روابط کابل با بیشتر کشورهای منطقه مثبت بوده و امارت اسلامی با کشورهای ازبکستان، ایران، چین و ترکمنستان روابط مستحکم دارد. به گفته آقای مجاهد، روابط با تاجیکستان نیز نسبتاً خوب ارزیابی میشود و تلاشها برای گسترش همکاریهای دوجانبه همچنان ادامه دارد.
روابط با پاکستان؛ تنشها و تلاشهای دیپلماتیک
سخنگوی امارت اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به روابط با پاکستان پرداخت و اذعان کرد که در آغاز، روابط دو طرف خوب بود؛ اما بهدلیل آنچه او «اقدامات و تجاوزات اسلامآباد» خواند، تنشهایی میان کابل و اسلامآباد بهوجود آمد. مجاهد در عین حال تأکید کرد که امارت اسلامی آغازگر این تنشها نبوده است.
با این وجود، سخنگوی امارت اسلامی تصریح کرد که کابل همچنان خواهان روابط حسنه با تمامی همسایگان، بهویژه پاکستان، است و تلاشهای دیپلماتیک برای کاهش تنشها و بهبود روابط ادامه دارد.
پیشینه نگرانیها درباره مرز افغانستان و تاجیکستان
اطمینانبخشی وزارت داخله افغانستان درباره تأمین امنیت مرزها، بهویژه مرز با تاجیکستان، در حالی صورت میگیرد که پیشتر سازمان پیمان امنیت جمعی – که تاجیکستان نیز عضو آن است – نسبت به وضعیت امنیتی در مرز این کشور با افغانستان ابراز نگرانی کرده بود؛ ادعایی که امارت اسلامی همواره آن را رد کرده است.
این سازمان منطقهای که روسیه محور اصلی آن محسوب میشود، چندی پیش بر لزوم تجهیز مرز تاجیکستان و افغانستان با سازوبرگهای پیشرفته نظامی تأکید کرده بود؛ اقدامی که نشاندهنده سطح بالای حساسیتها پیرامون تهدیدات بالقوه در این منطقه است.
اکنون وزارت داخله افغانستان میگوید با تقویت هماهنگیهای دوجانبه، نهتنها نگرانیهای گذشته بیمورد شده، بلکه بستر مناسبی برای همکاریهای گستردهتر امنیتی میان دو کشور فراهم آمده است.