خبرگزاری صدای افغان (آوا) 15 اسد 1401 ساعت 19:31 https://www.avapress.com/fa/news/256760/آیت-الله-العظمی-محسنی-دنبال-شناسایی-پر-کردن-خلاءها-نیازهای-جامعه-شورای-علما-شیعه-اخوت-اسلامی-مهم-افغانستان -------------------------------------------------- عنوان : آیت الله العظمی محسنی به دنبال شناسایی و پر کردن خلاءها و نیازهای جامعه بود / شورای علما شیعه و شورای اخوت اسلامی از نیازهای مهم در افغانستان بود -------------------------------------------------- از سومین سالروز ارتحال آیت الله العظمی محسنی بنیانگذار حوزه علمیه خاتم النبیین(ص) و تلویزیون تمدن از سوی مهاجرین افغانستانی در مشهد مقدس تجلیل شد. متن :   خبرگزاری صدای افغان(آوا) – مشهد مقدس: در این مراسم که با حضور، علما، دانشگاهیان، شخصیت ها و نخبگان مهاجر و عموم مهاجرین افغانستانی در مدرسه علمیه حضرت قائم برگزار شده بود، حجت الاسلام و المسلمین مختاری در سخنانی گفت: جایگاه علما نه تنها در جامعه اسلامی، بلکه در تمام جوامع بشری جایگاه ویژه و خاصی دارد. چون اساساَ علم نور و روشنی جامعه است و عالم نورافکن است و در هر منطقه ای باشد، نور افشانی و روشنی دارد. به گفته آقای مختاری، همان طوری که آب مایه حیات و سرسبزی و طراوت در طبیعت است، علم و علما هم در جامعه مایه رشد، تحول، ترقی و شکوفایی هستند. رسول اکرم(ص) می‌فرماید که علما چراغ‌های جامعه و خلفای انبیا هستند. پس جایگاه علما در مدیریت و در تدبیر اجتماع کاملا کلیدی، حیاتی و اساسی است. حجت الاسلام مختاری گفت: در مورد جایگاه حضرت آیت الله محسنی بنده میخواهم از یک زاویه دیگر بپردازم، اگر ما یک سرزمین حاصل خیزی را ببینیم در آن گیاه به خوبی رشد می‌کند و میوه ای خوب میدهد، عامل اصلی این موضوع آن زمین و خاکی است که وجود دارد. اگر شما به مکاتب و مدرسه هایی که هزاران نفر در آن علم را فرا می گیرند، نگاه کنید، همه به آن رشدی که ضرورت است نمی‌رسند، همه دانش آموزان داکتر و انجینر نمی‌شوند. همه ی طلاب حوزات علمیه به درجه آیت الله العظمی نمی رسند و همه صاحب رساله و اثر علمی نمی‌شوند. پس برداشت بنده از این شخصیت آن ظرفیت معنوی ایشان بود که به لحاظ فکری، به لحاظ عقلی و معنوی این ظرفیت در او فراهم بود.   نوشته رساله های جنگی، سیاسی و طبی به گفته وی،؛ آیت الله العظمی محسنی اقدامات بزرگی انجام داد و یکی از عمده ترین نشانه های آن شخصیت تقوا و ایثارگری ایشان بود و این مطلب از اعمال، رفتار و گفتار یک شخصیت روشن می‌شود. امروز بر سر کرسی مرجعیت یک نوع رقابت جنبشی وجود دارد و هر کسی تلاش می‌کند رساله ای بنویسد، اما آیت الله محسنی به کارهای مهمتر از رساله نوشتن، پرداختند. ایشان به دنبال خلأها و نیاز ها رفتند و آنها را بررسی کردند. کورکورانه مثل جوی آب رفته، حرکت نکرد، بلکه در مسیری که راه نداشت راه ایجاد کرد. در منطقه ای که آب وجود نداشت، چاه به وجود آورد. ایشان وقتی  رساله ای جنگی نوشتند که رساله‌ای جنگی وجود نداشت،  ایشان رساله‌ فقهی ننوشتند ولی بالاتر از رساله فقهی کارهایی را انجام دادند، رساله سیاسی را نوشتند. برای سیاست مداران احکام سیاسی نوشتند. کسی که می‌خواهد در جامعه سیاست را عملی بکند باید این رساله را بخواند و به آن عمل بکند. حضرت آیت‌الله العظمی محسنی در عرصه طب رساله نوشتند چون در عرصه طب هم نیاز وجود داشت و جامعه نیازمند بود، درسته که پیش از ایشان به زبان های عربی و زبان‌های دیگری وجود داشت، ولی به زبان فارسی وجود نداشت و به دسترس همه نبود. پس حضرت آیت‌الله العظمی محسنی مرجعی است که سه تا رساله دارد رساله جهادی، رساله سیاسی و رساله طبی. ایشان کارهای ابتکاری انجام می‌دادند که این کار هر کسی نیست. یکی دیگر از ایثارگری های حضرت آیت‌الله العظمی محسنی که نشانه ای تقوا ایشان بود، کنار کشیدن ایشان در زمان جهاد از صحنه  و کشمکش حزبی بود که کار را به جوان‌تر ها واگذار کرد.   شورای علما شیعه و شورای اخوت اسلامی از دیگر کارهای مهم حضرت آیت‌الله العظمی محسنی ایجاد شورای علما شیعه و شورای اخوت اسلامی در افغانستان بود که یکی از نیازهای مهم جامعه افغانستان بود و از زمان تأسیس این دو شورا، کارهای مهمی برای وحدت، اخوت، برادری برای مردم افغانستان انجام شد و به عنوان یک سپر در برابر بسیار از توطئه ها ایستادند و آنها را خنثی کردند.   حوزه و دانشگاه پایه گذاری مجتمع بزرگ علمی-فرهنگی خاتم النبیین(ص) در کابل که شامل: حوزه ی علمیه ی خاتم النبیین(ص)، مدرسه ی ام المؤمنین خدیجه ی کبری(س)، مرکز تحقیقات مدرن و دانشگاه خاتم که در شهر های متعددی مانند غزنی و جاغوری شعبه هایی با بیش از پنج هزار دانشجوی شیعه و اهل تسنن دارد.   رسانه این استاد بزرگ و عالم دینی متقی با تأسیس تلویزیون "تمدن" فعالیت های دینی و ارزشی را با زبان ساده و ابزار روز آغاز نمود. سیاست کلان این رسانه ی دینی ترویج ارزش های دینی و اخلاقی با رویکرد تقریبی با کمک یک تیم مجرب و کار آزموده است که باعث شده این شبکه علاوه بر افغانستان در سرتاسر جهان مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.   حجت الاسلام والمسلمین توسلی از مدرسین حوزه علمیه خاتم النبیین(ص) و از شاگردان و یاران آیت الله محسنی(ره) در سخنانی گفت: مردم افغانستان مردم با استعداد و فهیم و‌خوش ذوق اند. در جهان اسلام آنگونه که مردم افغانستان از لحاظ علمی خدمت کردند سایرین کمتر کار کرده اند. به طور مثال در جامعه اهل سنت شخصیتی مثل امام ابوحنیفه افغانی است، ایشان خدمات زیادی انجام داده اند، فخرالدین رازی هم از افغانستان هست. خدمات ایشان را ببینید ، تفسیرکبیر و مفاتیح الغیب ایشان دریایی از علم است، ایشان هم افغانستانی هستند. درجهان عرفان هم مولوی است از بلخ، در فلسفه بوعلی سینارا داریم، در علم کلام از جهان اهل سنت سید الشریف جرجانی کتابی وزین شرح مواقف که در۸ جلد چاپ شده است بازهم از افغانستان اند. همچنین آخوند خراسانی، مدرس افغانی و... آیت الله العظمی محسنی از افتخارات جهان اسلام هستند. به گفته توسلی، یکی از کارهای گران سنگ علمی که آیت الله محسنی انجام داد، تدویر احادیث معتبره شیعه است. احادیث معتبره شیعه وقتی که حساب می کنیم با مکرراتش شاید بالای ۱۰۰هزار حدیث شود، اما  روایاتی که سند معتبر دارند می رسد به ۱۲ هزار حدیث و اولین کسی که این ۱۲ هزار حدیث را جمع آوری کرده و ادعا کرده است که این روایات همه دارای سند است و معتبر، حضرت آیت الله العظمی محسنی بود.ایشان کاری کرد که دیگر کسانی که منبر می روند و فقهایی که می خواهد استفاده بکنند، یک کتاب آماده، دم دست، تنظیم شده و...  داشته باشند و ایشان یک گوهر گرانبها برای جامعه مسلمان و تشیع بجا گذاشتند. دومین کار علمی ایشان کتاب یگانه سنگ مشرعه بحار الانوار است. آیت الله محسنی در یک سفر به ایران آمدند و آیت الله امام خامنه ای ایشان را دعوت کرد، به گفته خود آیت الله محسنی، در آن جلسه آیت الله خامنه ای گفتند، تیم افغانستانی که شما با آنها این کتاب را نوشته اید را می خواهم ببینم و ایشان در جواب گفتند تیم من ۳ نفره است،"خودم ، اراده ام و عشقم" هستند.  آیت الله خامنه ای گفتند شما ۱۱۰ جلد بحار را  و همه روایات را هم از نظر سندی وهم از نظر .... به تنهایی بررسی کردید؟! گفتم بله من با اراده و عشقم این کار را انجام دادم. به گفته توسلی، دیگر کار علمی که ایشان کرده است که نه در جامعه علمی تسنن رخ داده است و نه در جامعه تشیع. برای اولین بار انجام داده است و آن واجبات و محرمات نفسی که در شریعت وجود دارد و آن را از روایات معتبر و آیات قرآن جمع آوری کرده اند که در چهار جلد این کتاب چاپ شده است. برای اولین مرتبه ایشان اینکار را انجام داده است و بزرگترین خدمتی است برای جامعه علمی و برای فقهای ما که بتواند واجبات و محرمات را با آیات قرآن و روایات معتبر یک جای جمع بیاورد. و همین طور می توانیم باز هم از کارهای علمی که ایشان انجام داد بخاطر اینکه فقه ما از اصل خود عقب نماند ایشان ۴ جلد کتاب الفقه و مسائل الطبی را نوشت که قبل از نوشتن کتاب ایشان حدود ۱۰ تا ۱۲ تا مسئله طبی در رساله های عملیه ای فقهای شیعه ما مطرح بوده است‌ برای اولین بار ایشان ۴۰۰ تا مسئله را در این ۴ جلد کتاب مستدل با مبانی فقهی و اصولی بیان میکند. ایشان از نظر علمی کارهایی که کرده است اینطور فکر میکنیم که فقط کارش کار علمی بوده است و هیچ کار دیگری را انجام نداده اند، وقتی که کارهای اجتماعی  شان بررسی میکنیم، خیال میکنیم که همه ی وقتش را در کارهای اجتماعی و سیاسی سپری کردن و کارهایی علمی نکرده اند.