خبرگزاری صدای افغان (آوا) 1 میزان 1399 ساعت 12:13 https://www.avapress.com/fa/interview/219358/انحصار-گفتگوهای-صلح-مبنای-فقه-حنفی-غیرمنطقی-ناعادلانه-خلاف-قانون-اساسی -------------------------------------------------- آگاهان: عنوان : انحصار گفتگوهای صلح بر مبنای فقه حنفی، غیرمنطقی، ناعادلانه و خلاف قانون اساسی است -------------------------------------------------- متن : با وجود اینکه گروه طالبان تاکید دارند که مبنای گفتگوهای صلح باید فقه حنفی باشد، اما آگاهان و نخبگان سیاسی و دینی کشور، این خواست طالبان را غیر منطقی، ناعادلانه و خلاف قانون اساسی می‌دانند. خبرگزاری صدای افغان (آوا) -کابل: پوهاند لطف‌الله حق‌پرست عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان در مصاحبه با آوا می‌گوید که نادیده گرفتن سایر مذاهب اسلامی به خصوص مذهب جعفری که یک مذهب جهانی است و در تمام دنیا پیرو دارد، بنیان‌های اخوت اسلامی را سست می‌کند و با ماهیت صلح و آشتی نیز سازگاری ندارد. از طرفی هم به گفته این استاد دانشگاه، اگر گروه طالبان به خواست خود مبنی بر اینکه باید فقه حنفی مبنا و اساس گفتگوها باشد پافشاری کند، در حقیقت در مسیر دشمن حرکت کرده است، زیرا دست‌های پشت پرده در تلاش است که جنگ مذهبی و تفرقه‌افکنانه را در افغانستان راه‌اندازی کند و نتیجه صلح را ناخواسته به سوی یک جنگ خونین مذهبی سوق دهد. به باور حق‌پرست صلح به معنی آشتی، هم‌پذیری، ضد جنگ، تفرقه و یک نوع اطمینان و آرامش است از این جهت باید تلاش شود که حقوق تمام اقلیت‌های قومی و مذهبی در نظر گرفته شود. از دید او مطرح کردن این چنین موضوعات که فضای صلح را خدشه‌دار می‌سازد از هر طرف که باشد ما را از مقصود اصلی که همان برقراری ثبات و امنیت در کشور می‌باشد باز می‌دارد. او تاکید کرد که فضای گفتگوها باید بگونه‌ای تنظیم شود که حتی حق پیروان بودیزم و هندویزم نادیده گرفته نشود، چه رسد به مذهب جعفری که به صورت واضح در قانون اساسی افغانستان مسجل شده است. به گفته او خارج ساختن یک مذهب رسمی از فضای گفتگوها به معنی خارج کردن از کل نظام و مملکت است که پیامدهای خطرناکی می‌تواند داشته باشد، از این جهت اگر گروه طالبان طرفدار صلح هستند نباید اینگونه مسائل را دامن بزنند. او از پارلمان کشور نیز خواست که جدی‌تر عمل کنند و برای دفاع از قانون اساسی کشور و فیصله‌های خود با قوت بیشتر وارد عمل شوند و نگذارند که فرصت بوجود آمده به خاطر دامن زدن به یک سری از مسائل غیر معقول زمینه بحران‌های جدید را فراهم کند. در همین حال محمد اکبری رهبر حزب حراست اسلامی افغانستان، در مصاحبه با آوا، موقف‌گیری طالبان مبنی بر اینکه اساس گفتگوهای صلح باید فقه حنفی باشد را مخالف قانون اساسی کشور دانسته و تاکید می‌کند که در این وثیقه‌ی ملی، مذهب حنفی و جعفری در جایگاه مساوی قرار دارد و از یک امتیاز برخوردار است. وی، خواستِ گروه طالبان را غیر عادلانه و تفرقه‌انگیز دانسته و می‌گوید که مطرح کردن اینگونه مسائل روحیه صلح‌خواهی و فضای موجود را خدشه‌دار کرده و عقده‌ها را بیشتر می‌کند. او از رهبران گروه طالبان خواست که به فیصله مردم افغانستان احترام بگذارند و در چوکات قانون اساسی بحث‌های سازنده با روحیه برادری داشته باشند. اکبری، در حالی از قانون اساسی سخن می‌گوید که گروه طالبان، قانون اساسی کشور را به اینکه در فضای اشغال تدوین شده است قبول ندارد. اما اکبری، می‌گوید که قانون اساسی سند نظام اسلامی است، اما اینکه تطبیق نشده است تقصیر از قانون نیست بلکه مجریان قانون مقصرند.  افزون بر آن به گفته اکبری، اگر گروه طالبان به هر ماده این قانون انتقاد دارند به جز اسلامیت و جمهوریت می‌تواند انگشت بگذارد و قابل تعدیل است دیگر چه می‌خواهند؟ او تاکید کرد که هر دو طرف گفتگوکننده باید بدانند که وحدت ملی افغانستان در دنیا مخالف و موافق دارد، از این جهت هیئت‌ها باید کاری کنند که وحدت حفظ شود و مخالفان به هدف خود نرسند. لازم به ذکر است، تا هنوز که نزدیک به ده روز از آغاز مذاکرات در قطر می‌گذرد به دلیل اختلافات دیدگاه‌ها، طرف‌های گفتگوکننده نتوانسته‌اند طرزالعمل را بسازند. موضوعی که در این روزها بسیار بحث برانگیز شده است نام‌گذاری جنگ 20 ساله افغانستان و اساس گفتگوها است. گروه طالبان تاکید دارند که اسم جنگ 20 ساله باید جهاد گذاشته شود، و نیز مبنای بحث، فقه حنفی باشد؛ خواسته‌ای که طرف هیئت جمهوری اسلامی آن را قبول ندارند. روز گذشته سرور دانش معاون دوم رییس جمهور نیز از خواست انحصارگرایانه گروه طالبان مبنی بر غالب بودن فقه حنفی در گفتگوها سخت انتقاد کرده و آنرا خلاف روند صلح عنوان کرد. گروه طالبان که پس از نزدیک به 20 سال جنگ با دولت و مردم افغانستان حاضر به گفتگو شده است، اکنون کاملاً از دریچه ایدولوژیکی وارد عمل شده و همه چیز را می‌خواهد بر مبنای شریعت آن هم به صورت انحصارگرایانه به اتمام برساند و همچنین بحث و جدل‌هایی را به راه می‌اندازند که با اصل روند و ماهیت صلح هم‌خوانی ندارد.