دخپریدو نیټه :دوشنبه ۱۸ سنبله ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۵
د مطلب کود : 161532
استراتژی ترامپ: غیر نظامیان با مثابه هدف جنگی + نظر
در حالی که بیشترین حملات هوایی سی‌آی‌ای در افغانستان صورت می‌گیرد، دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا در دستوری جدید از این سازمان خواسته تا وابستگان و خانواده افراد هدف را نیز از بین ببرد.

روزنامه واشنگتن پست، نوشته است که ترامپ به سازمان «سیا» دستور داده در حملات هوایی، خانواده‌های افراد را نیز هدف قرار دهد. ترامپ این دستور را پس از تماشای یک ویدیو که در آن نیروهای امریکایی برای حمله، منتظر خروج یک تروریست از محل زندگی اش بوده اند، صادر کرده است.

این دستور در صورتی که تأیید شود، نشانگر اوج افراط گرایی در جبهه مدعی مبارزه با افراط گرایی است.

این دستور در شرایطی صادر می شود که پیش از این هم یکی از انتقادهای جدی از رویکرد نظامی ترامپ در افغانستان، خارج شدن حقوق بشر و جنبه انسانی جنگ از فهرست اولویت‌ ها و دغدغه های امریکا و سلب مصونیت از جان و مال مردم غیر نظامی افغانستان بوده است.

این همان چیزی است که در چند سال نخست جنگ ۱۷ ساله امریکا در افغانستان نیز به طور گسترده شاهد آن بودیم؛ زمانی که نیروهای امریکایی از صلاحیت های وسیع و نامحدود برای آماج قرار دادن غیر نظامیان و مردم بی دفاع افغانستان به بهانه مبارزه با تروریزم و نقض آشکار حریم شخصی و حوزه خصوصی خانواده های افغان در پوشش بازرسی های سرزده شبانه برخوردار بودند.

این صلاحیت در دوره ترامپ یکبار دیگر در حال احیا شدن است. ترامپ که هیچ ابایی از بروز تنفر و تعصب اش نسبت به اسلام و مسلمانان ندارد، در جنگ افغانستان نیز در پوشش اعطای صلاحیت های گسترده به نظامیان امریکایی و بمباران های تحت هدایت سازمان جاسوسی آن کشور، تلاش می کند حقوق و حدود مشروع مردم افغانستان را زیر پا بگذارد، بر جنبه های انسانی و حقوق بشری جنگ، خط بطلان بکشد و در نهایت، هزینه های یک جنگ نامربوط و نامشروع را برای غیر نظامیان بی دفاع افغانستان، بالا ببرد.

اعلام غیر نظامیان به مثابه هدف جنگی، اوج مصایب جنگ فاجعه باری را نشان می دهد که به رهبری امریکا در افغانستان جریان دارد و علیرغم ۱۷ سال از ادامه آن، هیچ دستاوردی در عرصه مبارزه با تروریزم، تحکیم ثبات و امنیت و استقرار صلح در کشور ما نداشته است.

نظر شما در این باره چیست؟
- آیا با بازگرداندن صلاحیت نظامیان امریکایی در هدف قرار دادن غیر نظامیان به عنوان یک هدف جنگی موافق هستید؟
- این تصمیم چه کمکی به مبارزه با تروریزم و سرکوب هسته‌های اصلی ناامنی در کشور ما می‌کند؟
- وظیفه دولت افغانستان در صیانت از جان غیر نظامیان در برابر حملات سازمان سیا چیست؟
 
 
 
https://avapress.com/vdcdsf0fxyt09k6.lb2y.html
تبصره پوسټ کړئ
ستاسو نوم
ستاسو دبرېښنا ليک پته