یکی از الطاف حضرت پروردگار به انسان این است که در ابتدای سنِ رشد او در کودکی، دلش را بی هیچ دلیل و برهانی محلِ ورودِ ایمان میکند. البته این اعتقاد در ابتدا خالی از وهن و ضعف نیست و ممکن است به سبب شبهات از بین برود. لذا باید آن را در دل اطفال به نحوی راسخ و مستحکم نمود که متزلزل نشود.
مقدمه:
سلفی گری معاصر با گونه های سنتی آن تفاوت های بسیاری دارد. هر چند اصول و مبانی آنها در طی چند قرن گذشته ثابت مانده، ولی بر اثر ویژگی های زمانی مکانی، تحولات فراوانی در مفهوم و محتوای سلفی گری بوجود آمده است، به گونه ای که نمی توان سلفی گریِ امروز را همان سلفی گری سنتی یا کلاسیک خواند. بنابراین برای رویارویی با سلفی گریِ معاصر ابتدا ...
درخششِ بصیرت و نور یقین، نه با دلیل و برهان، بلکه با رعایت تقوی و بازداشتن نفس از هوی و هوس و پاک نمودنِ آن از صفات ناپسند و قطع علایق دنیوی و اشتغال به ریاضتها و مجاهدتهای سخت و تضرع و زاری به درگاه حضرت حقتعالی حاصل میشود. در این حالت نور الهی بر روزنهی دل میتابد و حجاب از پیش دیدگان برداشته میشود.
عاشورای حسینی تجلی خورشید عدالتخواهی و ظلمستیزی گذشت، پیامد عاشورا همانگونه که برای اهلبیت امام حسین دشوار و جانکاه بود برای پیروان و ارادتمندان امام حسین (ع) پیام و سخن دارد و لازم است از پیامهای عاشورا حداقل در طول سال و هر از چندگاهی یادآوری شود تا شور و شعور حسینی چون خون حیاتبخش در زندگی روزمرهی ما جریان ...
حضرت زینب کبری در قرنی برخاست و به دستگاه ستمِ تاریخ حمله نمود که ستم، قرنهای بسیاری بالای بشر حاکم بود و به صورت مستمر و تاریخی، چنان حرکت ددمنشانه، وحشیانه و مستبدانهای بالای بشر روا داشته بود که آزادیخواهان و عدالتطلبان و مصلحان و ستمستیزان و منتقدانِ جبر و جورِ زیادی به خاطر آزادیخواهی و عزتطلبی، روانه...
احتیاجِ مخلوق به خالق امری فطری است هرچند انسان هنوز به مرتبهی ادراک و تمییز امور نرسیده باشد. چنانچه مشاهده میکنیم که اگر سیبی را نزد طفل خردسالی بگذاریم و کسی آن را بردارد، کودک وقتی فهمید میپرسد که سیب را چه کسی برداشت؟ پس به فطرتِ خود حکم میکند که نبودنِ سیب به خودیِ خود امکانپذیر نیست بلکه احتیاج به کسی دارد که آن را برداشته باشد.
رسالت اصلی حضرت زینب (س) پس از واقعهی عاشورا و با جمعآوری اطفال یتیم و زنان مصیبتزده آل رسول آغاز شد. این رسالت با سخنرانیها و افشاگریهای عقیله بنیهاشم دختر بزرگ علی (ع) با همکاری امام زینالعابدین (ع) به اوج بلوغ سیاسی اجتماعی و اثرگزاری خود رسید.
هرچند تصور غالب همیشه این است که مقاومتِ زنان نسبت ...
شهادت حضرت امام سجاد(ع) چهارمین پیشوایی شعیان جهان، رنجدیده دشت نینوا، مبلغ رسالتمدار نهضت عاشورا، ملجاء و پناه مظلومین و محرومین در دوازدهم محرمالحرام سال 95 هجری قمری اتفاق افتاده است. گویا دست تقدیر این ضایعه بزرگ را به مصیبت عاشورا پیوند داده تا ولید بن عبدالملک، قاتل آن حضرت را در جهت زیر پا کردن انسانیت و ارزشها، در ردیف امثال یزید قرار دهد....
حسین برخاست و عاشورا به وقوع پیوست تا بر همه ی عصرها و نسل ها بیاموزاند که تهدید و تطمیع و تزویر یزیدی در هر عصری و در میان هر نسلی برای نابودی و رسوا کردن عالمان و روشنفکران و نخبگان و معلمان و مردم باورمند به آزادی و انسانیت و عدالت وجود دارد و بایستی همه آگاه و بیدار باشند تا فریب دغل بازان یزیدی های زمانه را نخورند.
حقیقتِ تلخ این است که اگر کسی اندک آشنایی نسبت به مردمِ این زمان داشته باشد، تصدیق خواهد کرد که آداب تعلیم و تعلّم در جهان امروز مانند سایر صفات کمالی، مهجور و مظلوم مانده و اکثر معلمین و متعلمین آداب و شرایط این مسئله را در نظر نمیگیرند. بازارِ هدایتگری و ارشاد ساکت و خلوت شده است. نیت معلمان و شاگردان خالص نیست. نه انگیزهی استاد صحیح است و نه ...
شدیدترین مردم از جهت حسرت و پشیمانی، کسی است که دیگران را به خدا خوانده باشد و آنان دعوتِ او را قبول نموده و به سبب آن داخل بهشت شوند، ولی خودِ آن شخص، به جهت ترکِ عمل به آنچه دانسته بود وارد جهنم شود.
به راستی که به وسیلهی علم، دلها از نادانی رها میشود و چشمهای بصیرت روشن میگردد. علم، بنده را در دنیا و آخرت به جایگاه بزرگان و مجالس نیکان و درجات بلند و مراتب ارزشمند میرساند. ثواب ذکر علم، معادل ثواب روزه داشتن و درسدادنِ آن همسان با عبادتِ شبانه است. اطاعت و عبادت پروردگار به وسیلهی علم است. علم پیشرو و امام و عَمل تابعِ آن است.
پیامبر (ص) به ابوذر فرمودند که ای اباذر، ساعتی نشستن در مجلسی که در آن گفتگوی علمی باشد نزد خدا بهتر و محبوبتر است از بیداریِ هزار شب که در هر شبی هزار رکعت نماز خوانده شود و محبوبتر است از هزار جهاد در راه خدا و از دوازده هزار مرتبه ختم قرآن و بهتر است از عبادت یک سال که روزهای آن را روزه بگیرند و شبهای آن را احیا بدارند.
رذیلهی جهل عبارت است از خالیبودن نفس از علم و اتصاف آن به نادانی. در ابتدای امر، این صفت مذموم نبوده و بلکه ممدوح است. زیرا تا انسان به جهل خود برنخورَد و نداند که نمیداند، درصدد تحصیل علم برنمیآید. اما باقی بودن بر این مقام و ماندن بر جهل از رذائل عظیمه است که دفع آن لازم و دوامِ آن از عوامل اصلی هلاکت انسان است. کسی که متصف به صفت جهل است، باید ...
در هر مملکتی، با ستم سلطان و ظلم حاکمان، احوالِ مردم مختل و اوضاع آنان پریشان میشود. از هر طرفی فتنه و آشوب برخواهد خاست و از هر جانبی اندوه و غم خواهد بارید. دلها مرده و خاطرها افسرده میشود. در کل، تحصیل کمالات و وصول به مراتب سعادات و کسب معارف و علوم و نشر احکام، به عدالتِ سلطان و توجه او به اعتلای کلمهی دین و سعی او در ترویج شریعت محمدی منوط ...
سؤالی که ذهن هر خوانندهای را درگیر میکند این است که چه رابطهای بین لفظ و معنا بخصوص در قرآن و روایات وجود دارد؟ این بحث در ارتباط با سلفیان، دربارهی قرآن مصداق پیدا میکند به این معنا که آیا الفاظ قرآن تنها بیانگر معناهای ظاهری خود هستند، یا در پشت معنای ظاهری، با توجه به قرائنی که وجود دارد، باید قائل به معنای دیگری نیز شد؟
در روایات آمده که از هفتاد لغزشِ شخص جاهل چشم پوشیده میشود، قبل از اینکه از یکی از خطاهای شخص عالم بگذرند. لذا علم بدون عمل، وبال گردن و موجبب خسران است.
در مکتب حسین (ع) برنامه هست، مدیریت هست، تشکیلات به معنای درست کلمه هست، سازماندهی، فرهنگسازی، دعوتگری، فداکاری، حقطلبی، آزادی، آزاداندیشی، منطق، استدلال، عشق و ایثار و همهی خوبیها وجود دارد. به همین خاطر است که هرکسی راه امام حسین (ع) را انتخاب کرده و به آن حضرت اقتدا نموده، سرانجام به پیروزی رسیده است.
مسلمانان در بحث روششناسی برای شناخت معارف دینی، جز روش کشف و شهود، از هر دو روش عقلی و نقلی استفاده میکنند؛ اما مذهب سلفیگری با نگاهی افراطی به نقل، عقل را نادیده میگیرد. از نظر آنان، تنها روش نقلی مشروعیت دارد.