لذتهای جسمانی در واقع لذت نیستند بلکه دفع دردها و رنجهایی هستند که برای بدن حاصل میشود. بنابراین، آنچه در هنگام "خوردن"، لذت میدانیم، چیزی نیست جز دفع رنجِ "گرسنگی". از همین جهت است که هنگامِ سیرشدن، دیگر از خوردن لذتی نمیبریم. این موضوع نشاندهندهی این نکته است که رهایی یافتن از درد و رنجها یا همان لذتهای جسمانی، اموری غیر از حصول به رتبههای ...
چگونه میتوان کسی را که گریهاش از ترس سوختنِ در آتش، عبادتش از شوق وصال حوریانِ دلکش و مقصود از و نماز و روزهاش تناول غذاها و نوشیدنیهای رنگارنگ است، داخل در اهل بساط قربِ خداوند متعال به شمار آورد؟ چنین شخصی به سبب کدام کمالِ خود مستحقِ تعظیم و برتری بر سایر موجودات است؟
خداوند متعال، فرشتگان را به قوّهی عقل مخصوص گردانید و به ایشان بهرهای از شهوت و غضب نداد. حیوانات را به شهوت و غضب مخصوص گردانید و آنها را از عقل بینصیب ساخت. در حالی که انسان را به همهی این قوا مشرّف ساخت. پس اگر انسان، شهوت و غضب را فرمانبردارِ عقل خود کند از فرشتگان بالاتر و بافضیلتتر خواهد شد و اگر مطیعِ شهوت و غضبِ خود شود، به مرتبهای پایینتر ...
به سبب اختلاف انگیزهی قوای چهارگانهی "عقل"، "شهوت"، "غضب" و "وهم" است که مملکتِ بدن همواره میدان نبرد و معرکه میباشد. گاهی آثار فرشتگان در آن ظاهر میشود. زمانی افعال چهارپایان هویدا میگردد. لحظهای مظهر آثار شیطان و زمانی هم خوی درّندگان به خود میگیرد. این وضعیتِ کشاکش همواره ادامه دارد تا اینکه یکی از این قوای چهارگانه بر بقیهی قوا حاکم شود ...
بیشترِ کسانی که لباس علمایی بر تن دارند و خود را از زمرهی اهل علم میشمارند، حالشان به مراتب از عوام بدتر و دل ایشان سیاهتر و چرکینتر است. ماه و سال در جمع مال -خواه حرام و خواه حلال- و روز و شب در پی تحصیلِ جاه و منصب بوده و این امر را ترویج دین و مذهب میدانند. هدفشان اظهار فضل و برتری بر جمعی از عوام است، در حالی که پای اعتقاداتشان سست و اصول ...
کسانی که در این دنیا از احوال خود غافل بوده و اوقات خود را صرف لهو و لعب و باطل میکنند، در هنگامهی حساب و کتاب اخروی بیاختیار خواهند گفت: "ما لهذا الکتاب لا یُغادرُ صغیرة و لا کبیرة الّا اَحصاها...یعنی: این چگونه کتابی است که باقی نگذاشته از اعمال صغیره و کبیره مگر اینکه آن را شمرده است."
مثالِ کسانی که مواظب اعمال ظاهری خود هستند ولی صفای دل و پاکی آن و تاریکی نفس و ناپاکی آن را فراموش کردهاند، مانند آرامگاهی است که ظاهر آن را زینت کنند در حالی که باطن آن را مردارهای گندیده فراگرفته باشد. یا مانند خانهای بدون نور است که چراغی درخشان بر بام آن روشن کنند در حالی که درون آن خانه تاریک و ظلمانی است.
بدن، فانی و از بینرفتنی است که بعد از مرگ از هم پاشیده میشود. اما نفس، امری ابدی و جاویدان است که به هیچ عنوان برای آن فنا و از بینرفتنی نیست. انسان دارای دو جنبه است؛ یکی جنبهی "روحانیت" که به سبب آن با ارواح پاک و فرشتگان الهی نسبت دارد و دیگری جنبهی "جسمانیت" که به سبب آن به حیوانات و چهارپایان شباهت دارد. انسان به سبب جزءِ جسمانی خود، ایامی ...
"بدن ظاهری" ابزاری است که نفسِ انسان مامور است تا با بهرهگیری از آن، امور و وظایفی را انجام دهد. شناخت حقیقتِ "بدن ظاهری" امری ممکن است، چرا که از جنس مادیات بوده و درکِ آن توسط ابزارهای حسی چندان سخت نیست. اما "نفس" به آن دلیل که از جنس مادیات نیست، رسیدن به عمق حقیقتِ آن در این دنیای مادی میسّر نیست.
علامه شهید سید اسماعیل بلخی(ره) دانشمند نوگرا، ادیب چیرهدست، روشنفکر معتدل، عالم بیآلایش، زاهد پارسا، دردمند دردآشنا و بالاخره شجاع و بیپروا در مبارزه با ظلم و ستم بود. او منحصر به افغانستان نبود، بلکه با مردم ایران، عراق، سوریه، مصر، لبنان، و... در ارتباط بود و به همین دلیل نامش در ردیف یکی از موثرترین نوابغ جهان اسلام، مانند علامه ...
دوران امامت ده ساله امام رضا(ع) دوران نجات کیان اسلام و تبیین فکر علوی بر محور حفظ جان امام از توطئه مأمون عباسی میباشد.
اوضاع آشفته بعد از امام هفتم
زمانی که امام هفتم به شهادت رسید؛ علویان در حال گسترش فکر انقلاب بودند، در این برهه از زمان که از شمشیر بنی عباس خون میچکید، مامون در یک جنگ بیمنازعه در طول جنگهای داخلی ...
در این دنیای آشفته و متشنج، هر انسان عاقلی بدون تردید به دنبال زندگی سالم و دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی است. در این راستا، وجود نظام ارزشها و به تعبیری "اخلاقیات" ضرورتی اجتنابناپذیر خواهد بود؛ نظامی که خوب و بد را برای انسان معین کند و در پیچوخم زندگی راهنمای او باشد. در این میان اخلاق وسیلهای مؤثر برای بهتر زیستن است، پس فراگیری آن، لازمهی ...
حضرت امام رضا(ع) بعد از پدر بزرگوارش به عنوان تنها شخصیت علمی بینظیر و برجستهی جهان اسلام و آشنا به تمام علوم عصرش مطرح گردید و توانست طی کمتر از دو سال، تمام حصارهای نامرئی و شیطانی مامون را که چون تارعنکبوت امام را در برگرفته بود، با حربههای علمی بشکند و روند سیاستگذاریهای دستگاه حکومتی را به نفع خاندان اهلبیت(ع) ...
به شهادت تاریخ، امام موسی بن جعفر(ع) دارای 37 فرزند پسر و دختر بوده که اغلب به تقوی و پرهیزگاری، فضیلت و اخلاق انسانی در میان مردم عصر خود معروف بودند. ادامه نسل این امام رحمت، اسطوره تاریخ معاصر حضرت امام خمینی(ره) را تقدیم جامعه بشری کرد و او نیز قدم در مسیری گذاشت و به موفقیتهایی دست یافت که بزرگان پیش از او فقط آرزویش را میکردند.
...
مفهوم فلسفه آموزش و تربیت
سه مفهوم از فلسفه آموزش و تربیت قابل تشخیص است: فلسفه آموزش و تربیت بهعنوان روشی علمی بر استنتاج استقری (دیدگاه اسپنسر و دیگر علمگران)؛ فلسفه آموزش و تربیت بهعنوان رشته که هدف آن تحقق واقعیت بزرگتری است که علوم مختلف از آن سرچشمه میگیرند (دیدگاه ایدهآلیستها)؛ و فلسفه آموزش ...
یکی از عوامل بوجود آمدن استکبار انکار واقعیتها است. یکی از لغزشگاهها در دیدنِ واقعیت به درون خود ما برمیگردد، گاهی دلبستگیهای ما موجب میشوند که چیزهایی را واقعیت بپنداریم که در حقیقت واقعیت ندارند.
ما در عالم واقع واژهای به نام حق داریم که میشود همان واقعیتها و واژهای ...
معمولاً در پاسخ به سوال «ليبراليزم چيست» بیمعطلی میگويند ليبراليزم همواره سنتی فلسفی-سياسی بوده که دغدغه اصلیاش آزادی فرد است؛ اما صبحگاه ليبراليزم در غرب، که به بهترين وجه در نوشتههای لاک، گروتيوس، فرانکلين و اسميت مشاهده میشود، با فرايند سلب مالکيت نظاممند و قتلعام فجیع ايرلندیها و سپس سرخپوستان بومی آمريکا همراه بوده است.
اعتقاد راسخ به مبدأ هستی، دینباوری و گرایش به قوانین الهی، بدون هیچ شک و تردیدی نشانهی سلامت فکری و اندیشه در جامعه است؛ چرا که انسانها بر اساس خلقت و سرشتشان فطرت دینی دارند و ذاتا خداجو هستند. اما چه عواملی دست در دست هم دادهاند که امروز در جامعهی مسلمان افغانستان شاهد افزایش دینگریزی بخصوص میان جوانان هستیم؟؛ راهحل بهبود وضعیت فعلی چیست؟
متاسفانه افکار و اندیشههای برتریجویانهای نظیر این باور یهودیان "نحن ابناءالله و احباؤه" که قائل به قرابت و برتری نژادی بر سایر اقوام هستند، اثرات منفی گوناگونی بر جامعه بشری داشته و تابحال قربانیهای زیادی نیز گرفته است.
این نوع نگاهها اگرچه بحثهای مفصلی را در جامعهشناسی و زیستشناسی ...